se mitä päihdeongelmasta toipuva ei halua tosiaan kuulla ihmiseltä joka ei ole kokenut samaa on se et miten helppoa on ottaa sivistyneesti pari lasia viiniä kaverien kanssa ja se siitä... päihdeongelmasta toipuvalle se ei oo mitenkään helppoa eikä mahdollista toimia noin ns normaalisti.. se joka ei ole koskaan kokenut samaa ei vaan ymmärrä kuinka selittäisi millaista kamppailua ja selkärankaa se päihteettömyys vaatii päihdeongelmasta kärsivältä loppu elämänsä ajan... maailmassa on houkutuksia tyrkyllä koko aika ja se on ihan vitun vaikea pysyy päätöksessään varsinkin kun mielihalut on kiusana päivittäin mut pää vaan on pidettävä kylmänä ettei niit mielihalui lähde toteuttamaan...  Mun läheiset onneks tukee mua tässä ongelmassani... varsinkin nyt kun tajusin itsekin et päihteidenkäyttö on mulle ongelma.... ennen kielsin ongelman ja väitin että muilla on ongelma asian suhteen jotka mulle huomauttivat asiasta "pitäisköhän sun mennä hoitaa toi päihdeongelmasi kuntoon?" uskon itsekin sen et mul päihteidenkäyttö hallinnassa ja pystyn lopettaa koska tahansa mut ei ollut ei... mulle pieniinkin ongelmiin ei ollut mitn muuta ratkaisua kun päihteidentuoma helpotus....ei siihen tarvittu ku yks vanha jäärä ukko ja monta sataa kilometriä väliä kotkaan et tajusin et mie oon päihdeongelmasta toipuva ihminen mut yksin en päihdeongelmastani toivu tai pysty pitämään sitä aisoissa... tarvitsen päätöksessäni pysymisen tueksi läheisiäni enemmän ku koskaan.